Pengaruh Kooperatif Model Jigsaw Terhadap Kemampuan Berkomunikasi Dan Sikap Saling Menghargai Siswa SMP Negeri 2 Kuripan Kabupaten Lombok Barat

Authors

  • Gina Isna Alpain Program Studi Tadris IPA Biologi, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Mataram Author
  • Nining Purwati Program Studi Tadris IPA Biologi, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Mataram Author

DOI:

https://doi.org/10.62588/otusedu.2024.v2i3.042

Keywords:

Communication skills, jigsaw type model, mutual respect

Abstract

The jigsaw type cooperative learning model is a cooperative learning model where students study in small groups consisting of 4-6 people heterogeneously and work together with positive interdependence and are responsible for completing the part of the subject matter that must be studied and conveying the material to group members. another. The aim of this research is to investigate the influence of the jigsaw type cooperative learning model on students' communication skills and mutual respect, as well as its impact on learning outcomes for class VII students at SMP 2 Kuripan on respiratory system material. The type used in this research is quasi-experimental research (quasi-experimental), data analysis was carried out using hypothesis testing, the average results in the experimental class and control class, the results of the analysis of the calculated t-value were 4,425> t-table value 2,006, which means that H0 is rejected and Ha is accepted, this shows that there is an influence on student learning outcomes using the jigsaw type cooperative learning model on student learning outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agung S. (2014). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Jigsaw Untuk Meningkatkan Komunikasi Interpersonal Pada siswa. 1(4): 1-10.

Agustiana, I gusti Ayu Tri. (2014). Konsep Dasar IPA: Aspek Biologi. Yogyakarta: Penerbit Ombak.

Ahmad Idzhar. 2016 “Perananan Pendidik dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta didik”, Jurnal Offic, 2(2).

Ananda, Rusydi dan Amiruddin. (2017). Inovasi Pendidikan. Medan: CV. Widya Puspita.

Anggraini Welly dan wati Mailinda. (2019). Strategi pembelajaran kooperatif tipe Jigsaw Pengaruhnya terhadap kemampuan berpikir kritis. Lampung. Jurnal Prodi pendidikan fisika fakultas tarbiyah dan keguruan Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Anidar, Jum. (2016). Teori Belajar Menurut Aliran Kognitif Serta Implikasinya Dalam Pembelajaran. (UIN Imam Bonjol, Padang) .

Apriana Evi, Almukarram, Ali S.M. (2017). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw terhadap peningkatan kemampuan berpikir kritis pada konsep pencemaran lingkungan di SMA Negeri 12 Banda Aceh. Aceh. Jurnal Pascasarjana Program Studi Magister.

Aprida Pane, Muhammad Darwis Dasopang. (2017). Belajar dan Pembelajaran, Jurnal Kajian Ilmu Keislaman. 3(2): 338.

Asrul, et al., (2015). Evaluasi Pembelajaran. Medan: Citapustaka Media

Astiti, Desak Kadek Sri dan Widiana I Wayan. (2017). Penerapan Metode Pembelajaran Jigsaw Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar IPA pada Siswa Kelas VIII SMP. Jurnal Ilmiah. 1 (1).

Chairul Anwar. (2018). Hakikat Manusia dalam Pendidikan: Sebuah Tinjauan Filosofis. Yogyakarta: Suka- Press hal. 166

Chalik, Raimundus. (2016). Anatomi Fisiologi Manusia. Kementerian Kesehatan Republik Indonesia. Dimyati, Johni. Pembelajaran Terpadu. Jakarta: Prenadamedia Group.

Erwan, et al., (2014), Metode Penelitian Kuantitatif, Yogyakarta: Gava Media, hal 89.

Fatonah, Siti dan Prasetyo Zuhdan K. (2014). Pembelajaran Sains. Yogyakarta: Penerbit Ombak.

Hertiavi, et al., (2010). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw untuk Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SMP. Semarang: Jurusan Pendidikan Fisika.

Hertiavi, et al., (2010). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Untuk Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SMP, (Semarang: Jurusan Pendidikan Fisika, 2010): 53-57.

Hijri Pustaka Utama Tanjung, Indayana Febriani. (2018). Strategi Pembelajaran Biologi. Medan: CV. Widya Puspita.

Meilani, U., Suhirman, & Rahman, F. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing dengan Leaflet 3D terhadap Motivasi dan Berpikir Logis Siswa Kelas VII MTSN 2 Mataram. Bioindikator: Jurnal Biologi Dan Pendidikan Biologi, 1(1), 1. https://doi.org/10.71024/bioindikator/2024/v1i1/9.

Published

31-12-2024

How to Cite

Gina Isna Alpain, & Purwati, N. (2024). Pengaruh Kooperatif Model Jigsaw Terhadap Kemampuan Berkomunikasi Dan Sikap Saling Menghargai Siswa SMP Negeri 2 Kuripan Kabupaten Lombok Barat. Otus Education: Jurnal Biologi Dan Pendidikan Biologi, 2(3), 153-160. https://doi.org/10.62588/otusedu.2024.v2i3.042

Share